16 mei 2011:

BLIK:  

  1. Blik  de; m -ken 1 oogopslag: een ~ werpen op 2 uitdrukking vd ogen: een ~ van verstandhouding 3 inzicht: een ruime ~
  2. Blik het; o 1 dun geplet metaal 2 -ken voorwerp van blik: stoffer en ~ huishoudgereedschap om stof enz. op te vegen

_______________________________

Iedereen die zich tussen de mensen begeeft, kan aandacht krijgen. Positief of negatief. Ook is het juist de ervaring die het individu dan ervaart of het positief of negatief te noemen is. Val je op door kleding, haardracht, houding of handelen, dan wordt je wellicht nagestaard. Soms wil je juist niet opvallen en kruip je in je schulp. Ook die houding valt wel op tussen alle mensen die geneieten van het buiten zijn. Zo vallen verlegen of bangen mensen dus juist op en krijgen daardoor juist aandacht.
Ik trek ook wel eens aandacht en dat is als ik mijn bril niet op heb. Dat is dus vaak op het strand of in een zwembad. Mijn ogen zijn niet wat kleiner, maar ik weet er nu wel mee om te gaan. Als kind was het anders en kwamen er ook nog de scheldworden bij: "schele" , "Chinees". Toch weet ik dat het tegenwordig niet meer zo veel opvalt als je wat kleinere ogen hebt. Waarschijnlijk zijn er nu voldoende mensen uit Azixc3xab in de samenleving, dat het niet meer op valt. Gelukkig maar, want ik ervoer het negatief.
Ook mensen met een handicap, rolstoelers, mensen met een bijzonder uiterlijk kunnen zich bekeken voelen. Ook ik betrap me er wel eens op dat ik kijk. Maar ik doe dat dan wel zo "onopvallend mogelijk." Vaak is het juist uit interesse of vanuit verbazing. Ik ga die mensen niet uit de weg.
Op mijn werk kom ik  ook genoeg mensen tegen waarvan ik zeker weet dat ze voldoende aandacht krijgen al zit men er niet op te wachten.

Op de site MAF BERICHTEN las ik ook een column over blikken:
http://mafberichten.nl/algemeen/blikken-2/

_______________________

Ik heb er ook een tweetal gedichten over geschreven:

Niet autobiografisch

 

Als ik liep
Tussen de massa
Viel ik niet op
Gunde niemand
Mij een blik waardig
Nu,
Getekend 
Door ongeluk
Staren velen
Mij toch na
De prijs van metaal
Is gelijk gebleven
Maar ik weet
Dat een blik
Meer waarde kent
Als het
Een etiket heeft
Waarop dan
De inhoud staat

___________

Blik 
xc2xa9 Afbeelding: Internet

________________

Als je zelfs een blik
Door het dubbelglas
Kunt werpen
Is het toch logisch
Dat jouw blikken
Kunnen doden!

 

xc2xa9 Gedichten: Ivar Wakker

________________

Blijf elkaar bekijken
Iedereen is het waard!
Doe het onopvallend
En vooral
Zonder oordeel
Mijd elkaar dus niet!

  

  

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie