27 februari 2011:

Je zal het maar hebben

Je zal het maar hebben:

De afgelopen week werd er al aandacht aan besteed in de vooruitzichten op BNN: – Het programma xe2x80x9cJe zal het maar hebbenxe2x80x9d  bestaat 10 jaar. Tijd dus om alles de revue te laten passeren. Gisteren was de uitzending. Voor mij een punt van aandacht en herkenning. Ook ik heb iets, maar dat terzijde xe2x80″ je ziet immers niets. Behalve mijn ogen, maar dat is nu net weer niet waar ik op doelde. Nee, in dit programma wordt aandacht besteed aan mensen met bijzondere ziektebeelden. Of xe2x80x9cmankementenxe2x80x9d waar we niet veel over weten of lijders met zoxe2x80x99n uiterlijk,  dat je afstand neemt en er heel graag met een boog omheen zou lopen.
Nee, op iemand af stappen, vragen of je kunt helpen, zou misschien beter zijn. Alhoewel ik in dit programma juist ook vaak hoor roepen dat ze het wel zelf kunnen! Ik twijfel dan toch ook. Wat moet ik dan? Ik heb in mijn omgeving niemand met een bijzonder uiterlijk. Wel ken ik mensen die in de omgang een specifieke aanpak willen. Graag wat rustig praten in een ook rustige omgeving bijvoorbeeld. Maar daar kan ik ook wat mee. Toch praat ik graag en moet me dus xe2x80x9c inhoudenxe2x80x9d.

Ook tijdens mijn werkzaamheden in het Revalidatie Centrum moet ik me aanpassen. Mensen met afasie moet ik gesloten vragen stellen. xe2x80x9cWilt u koffie?xe2x80x9d Dus geen keuze laten, maar slechts ja of nee. Dat is al moeilijk genoeg. Vaak krijg ik dus NEE als antwoord, maar als  een moment later een ander hetzelfde nog eens vraagt, dan blieft  de gevraagde opeens wxc3xa8l koffie. Zo ziet u maar hoe xe2x80x9clastigxe2x80x9d het is om met mensen om te gaan; al of niet mxc3xa8t beperking.
Van BNN kreeg ook de BART FOUNDATION de nodige aandacht.  Er waren  enige xe2x80x9cBIKKELSxe2x80x9d uitgenodigd in de studio en zij vertelden over hun successen.  Hier kwam ook de bikkel van 2010 aan het woord: Anne Mrijen. Zij wilde een magazine maken. En wel een blad dat geschreven is dxc3xb3xc3xb3r en vxc3xb3xc3xb3r mensen met een chronische ziekte of beperking.

Aan  dit blad: xe2x80x9cUnlimitedxe2x80x9d  mag ik dus ook mijn steentje bijdragen. Ik schrijf er xc3xa9xc3xa9n gedicht voor.
Hoe ga je dus om met  een ziekte of beperking; hoe ga je om met de mensen die iets xe2x80x9cmankerenxe2x80x9d. Kijk naar wat kan en doe wat in je mogelijkheden ligt. Laat het leven je uitdagen! En kijk vooral naar: xe2x80x9cWAT LUKT Wxc3x88L!

De uitzending:

 http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1070073

_____________________   

UNLIMITED MAGAZINE:      http://www.unlimitedmagazine.nl/

HET TWEEDE NUMMER KOMT BIJNA UIT! MET DAARIN DUS WEER VEEL VERHALEN
EN MIJN GEDICHT!

 

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws, unlimited magazine. Bookmark de permalink .

Een reactie op 27 februari 2011:

  1. Iris zegt:

    Wat een belangrijk en dankbaar werk lijkt me dat. Een bijzonder goede combinatie. Daarmee ben je met een kiekje tussendoor tijdens het tafeldekken toch mooi vereeuwigd!
    Weet je trouwens wie de gulle gever was die het boekje in jouw brievenbus gooide?

Plaats een reactie