2 maart 2009:

CRISIS. Het gonst overal, ondanks dat het pas Maart is. Iedereen heeft het er over. Dat mag blijkbaar, want het is overal in de wereld te bemerken: CRISIS! Persoonlijk heb ik er weinig mee en ik vind het bangmakerij. Er is nog geen schaarste, alles heeft een normale prijs. Zelfs de olie- en benzineprijs zijn behoorlijk laag en staan ook niet onder druk. Komt dat nu omdat ik niets op de pof heb aangeschaft? Ik hou liever de hand op de knip en geef alleen iets uit voor dingen die daadwerkelijk nodig zijn. Natuurlijk kan er ook wel eens iets af voor een extraatje, maar dat kan alleen als het geld er is of er een voordeeltje te behalen valt. Ook is het handig om te weten hoe de toekomst er uit ziet wat betreft de te verwachten inkomsten en uitgaven. Nee geen LENEN, LENEN… of FRISIA.. Toch zijn er misschien mensen die wel de crisis ervaren. Zij die alles kochten wat voorhanden was, of die hun baan net zijn verloren. Voor hen is de nood aan de man/vrouw.
Voor hen is het misschien mogelijk om een moestuin te beginnen. Dan moet je natuurlijk wel een tuintje hebben en beschikken over groene vingers. Ik heb die vingers in iedergeval niet zo, alhoewel de aarbeien bij mij in de tuin vorig jaar toch rood kleurden en zoet smaakten. In het verleden hadden mijn ouders wel een tuintje. IK mocht er graag wat doen hoor: bonen oogsten  of sla en tomaten water geven. Maar dat onkruid! Bij ons zat het ook meters diep. Het was nauwelijks te vernietigen, maar spuiten wilden we niet. je moest het tenslotte wel kunnen eten.

Vandaag weer een tekening van Douwe Tiemensma:

Bonestaken_gedicht_moestuin

Vader ontgint met spierkracht
Het stukje aarde
In de luwte en nabijheid
Van ons huis
Samen met mij
Zaaien,bevochtigen,
Bemesten we
Trekken onkruid uit
Halen tenslotte
De vruchten binnen
Van de oogst
Bereidt moeder ons
Een heerlijk maal
Zo worden we gevoed,
Gesterkt,beloond.
Noemen het daarom
Moexe2x80x99s tuin.

               

Om tevreden met jezelf te zijn,
Of met datgene dat je bezit.
Is het goed te weten
Dat je het gras
Beter kunt vergelijken
Vanuit de tuin van de buren.
Je hebt er dan
Een heel andere kijk op.

                     

Onbegrijpelijk crisis

Hier wordt

de Ceintuurbaan breder

komend jaar moet

de broekriem aangehaald

xc2xa9 gedichten  Ivar Wakker

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie