8 maart 2010:

Vandaag kreeg ik weer een mail van een medeblogger:

http://www.machinistlog.nl/pageID_9445496.html

Hij had een positief bericht te melden over de Nderlandse Spoorwegen:

Luisteris

Op maandag 7 september 1987 werd conducteur Ted Boeree op de stoptrein Amsterdam xe2x80″ Alkmaar ernstig mishandeld door een drugsverslaafde zwartrijder. Het is een voorval dat zijn leven zal veranderen. Maanden van revalidatie volgen. Lichamelijke en psychische klachten worden bestreden met gesprekken en medicijnen. Woede en schaamte over de gebeurtenissen wisselen elkaar af. Tegelijk krijgt hij veel reacties van collegaxe2x80x99s die eenzelfde voorval van agressie hebben meegemaakt. Bang anders hun baan te verliezen, zijn ze weer aan het werk gegaan maar het is duidelijk dat ze de aanval nog lang niet verwerkt hebben. Langzaam komt Ted tot de conclusie dat er een schakel ontbreekt in de opvang van getraumatiseerd personeel. Leidinggevenden en professionele hulpverleners kunnen het nog zo goed bedoelen; echt begrip vind je alleen bij de ware ervaringsdeskundigen, mensen die het spoor door en door kennen: je collegaxe2x80x99s. Het idee voor Vangrail is geboren. Ted Boeree heeft er een even schokkend als inspirerend boek over geschreven: Samen moet het lukken, later opnieuw uitgegeven onder de titel Kracht.

Tegenwoordig bestaat Vangrail uit 160 conducteurs, machinisten en medewerkers Tickets & Service, verdeeld over 23 standplaatsen. Ze bieden een luisterend oor aan elke spoormedewerker die iets vervelends heeft meegemaakt. Voor Ted Boeree was het echter nog niet genoeg. Voorkomen is immers beter dan genezen. Daarom startte hij ook met Luisteris. Deze organisatie richt zich op jongeren om agressie en gevaarlijk gedrag rond het spoor al in de kiem te smoren. Conducteurs bezoeken daartoe middelbare scholen en machinisten richten zich op groep 8 van de basisschool.

Gaat het bij conducteurs voornamelijk om agressie op perrons, in de trein en in de stationshal, machinisten richten zich vooral op de gevaren rond het spoor. De eerste film die ze daarbij gebruikten was Link spel, over de gevaren van spelen langs de rails. De film die ze nu gebruiken is een stuk harder en confronterend. In Knalrood gaat het daadwerkelijk mis als een bromfietsrijder tussen gesloten spoorbomen doorslingert. Het is een prachtige film met een gedegen en realistisch scenario. Niet voor niets heeft hij in december 2009 een Gouden Reiger in de wacht gesleept. Dit is een prijs voor uitmuntende projecten op het gebied van doelgroepcommunicatie met audiovisuele en interactieve media. Op de site van Luisteris is een trailer te bekijken.

Jammer genoeg is Knalrood niet op YouTube of een andere plek op internet te vinden. Dat is enerzijds wel begrijpelijk omdat het slechts een onderdeel van het programma is en machinisten uiteindelijk wel duidelijk willen maken dat ze een wereldbaan hebben die slechts af en toe verstoord wordt door vervelende gebeurtenissen. Anderzijds kan de film nu niet zo breed bekeken worden als hij eigenlijk zou verdienen. En dat geldt niet alleen voor Knalrood. De NS bezit een schat aan bedrijfsfilms die behoorlijk wat begrip bij de kijkers zouden kunnen opwekken. Zo laat Na de aanrijding duidelijk de reden zien waarom het na een ongeval zo lang kan duren voordat de treindienst weer opgestart kan worden. Een eyeopener voor de gemiddelde reiziger.

Gelukkig beginnen taboes binnen de NS langzaam te verdwijnen. Ook over zelfdodingen kan tegenwoordig xe2x80″ zij het heel voorzichtig xe2x80″ gesproken worden. Wie weet gaan de publieke omroepen xe2x80″ als we alles over de sterren weten xe2x80″ interesse tonen in het confronterende maar educatieve beeldmateriaal. En heel misschien komt dan de deur van die kluis met bedrijfsfilms op een kier te staan. Een feest voor de ware schatgraver. En een eerbetoon aan Ted Boeree, zonder wiens inspanningen dit allemaal niet mogelijk zou zijn geweest. Op 18 september 2001 schreef hij in zijn dagboek:

xe2x80x9cHet is alweer 14 jaar geleden. 14 roerige jaren. Met zwarte periodes waarin ik dacht dat het nooit meer goed zou komen. Maar ook met grote overwinningen, groei, saamhorigheid en geluk. Onvoorstelbaar hoe zoxe2x80x99n gebeurtenis je leven kan veranderen. Het klinkt misschien bizar, maar ik had het niet willen missen.xe2x80x9d

Geweld op het spoor
Is heel natuurlijk.
Dat kan ik
Wetenschappelijk staven.
Tussen bielzen
En naast de rails
Bloeien dikwijls
De klaprozen.

xc2xa9 Gedicht: Ivar Wakker

Klaproos

Dit bericht werd geplaatst in spoormachinist. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s